De beste loopings van het land

Achtbanen en loopings zijn niet voor iedereen weggelegd. Je bent er dol op of je vermijdt ze overal en altijd. Uiteraard zijn liefhebbers sensatiezoekers, of zoals ze ook wel eens worden genoemd: adrenalinejunkies. Wat maakt achtbanen toch zo speciaal dat men uren in de rij wil staan voor slechts een paar minuutjes plezier? Er is iets aantrekkelijks aan het sublieme gevoel van angst vanaf een veilige afstand. Hiervoor kijken we horrorfilms, of kijken we graag uit over diepe kliffen waar de zee met onmeetbare kracht tegen aanslaat.

Maar natuurlijk wel terwijl we veilig de railing vasthouden. In een achtbaan zie je vergelijkbare lichamelijke processen zoals bij een vecht- of vluchtreactie. Je hart begint sneller te kloppen, je ademhaling gaat omhoog, en je krijgt een enorme stoot energie. Na een achtbaanritje schiet je endorfine niveau omhoog, deze hormonen zijn gerelateerd aan gevoelens van plezier en euforie. Dopamine is belangrijk voor beloningsmechanismen in de hersenen, bij veel plezierige activiteiten komt dit vrij en zo wil je ze dus snel weer ervaren.

De wereld van de loopings en achtbanen

Wanneer je interesse voor achtbanen is aangewakkerd gaat er al snel een wereld voor je open. Wat voor soort achtbanen zijn er? Welke parken kan ik allemaal bezoeken? Looopings is een nieuwssite met dagelijkse berichtgeving over allerlei pretparken en andere attracties. Hier is alles te vinden voor de achtbaan fan.

Wat is een looping?

Een inversie is het stukje van de achtbaan waarbij je eventjes ondersteboven hangt, de looping en de kurketrekker zijn hiervan de bekendste. De meest voorkomende is de verticale loop, terwijl je bij een omgekeerde verticale loop onder de baan hangt. Bij een interlocking loop gaan de twee lussen als het ware door elkaar heen en zo zijn er nog vele benamingen voor alle variatie loopings.

De beste looopings van het land

De spannendste parken van Nederland

We zijn een klein landje, maar hebben toch ontzettend veel achtbaanplezier te bieden. De bekendste achtbanen zijn te vinden in de Efteling, Walibi, Slagharen en Toverland.

Het sprookjesachtige Efteling

De Efteling beschrijft zichzelf als “een wereld vol wonderen.” En ze doen zichzelf zeker niet tekort. Deze sprookjeswereld is leuk voor de kleintjes, maar er is genoeg achtbaanplezier te beleven voor volwassenen en jongeren. De python is de bekendste en meestbezochte achtbaan van het park. Met zijn twee loopings en twee kurkentrekkers, een maximale snelheid van 85 km/uur is een adrenalinekick gegarandeerd. De Vogelrok is een volledige binnen achtbaan, en met zijn maximale snelheid van 65 km/uur de snelste indoor achtbaan van het land. De beleving wordt nog intenser door bijpassende muziek gedurende de rit. Je rijdt als het ware een donkere grot binnen en rijdt door een verhaal heen. In het duister zie je het ei van de vogel en een sterrenhemel.

Deze achtbaan is niet alleen ontzettend spannend, het is een immersie in een verhaal. De Baron overtreft beide achtbanen in snelheid met een maximale snelheid van 90 km/uur. Zoals eigen is aan de Efteling, is het visuele effect van topniveau. Het thema zijn de Nederlandse steenkoolmijnen. Met een val van 87 graden duik je zo diep in de mijnen en ons Hollandse verleden.

Baron 1898 – Efteling

Python – Efteling

Genoeg adrenaline in Walibi

Walibi is van april tot oktober geopend en heeft genoeg achtbaanplezier te beleven. De Speed of Sound heeft een totaal van zes inversies tijdens de rit. Kenmerkend is dat de bezoekers eerst achteruit omhooggetrokken worden en vervolgens vooruit naar beneden vallen. De gehele achtbaanrit wordt eerst vooruit gereden en vervolgens volledig achteruit gereden. De Lost Gravity speelt met een gevoel van gewichtsloosheid. De bezoekers worden 32 meter omhooggetrokken, en vervolgens met een dive loop van 180 graden naar beneden geschoten. Het lijkt alsof je daadwerkelijk zweeft. De Goliath heeft eigenlijk helemaal geen inversies maar verdient het toch om genoemd te worden. Het is met zijn bijna 50 meter namelijk de hoogste achtbaan van Nederland, en met zijn 106 km/uur de snelste van de hele Benelux.

De Condor doet het bloed zeker sneller stromen. Bij deze omgekeerde achtbaan hangen de stoeltjes eronder en maak je wel vijf inversies in één ritje. Doordat de loopings elkaar zo snel opvolgen is het een uitzonderlijk intense ervaring. De beste achtbaan van het park is waarschijnlijk de Xpress: Platform 13. De bezoekers worden vanuit een donkere tunnel gelanceerd, dit is toch spannender dan eerst langzaam omhoog te moeten takelen. Binnen 3 seconden bereikt het treintje dan ook een snelheid van bijna 100 km/uur.

Speed of Sound – Walibi Holland

Condor – Walibi Holland

De Gold Rush en de Fenix

Slagharen staat niet bekend om zijn achtbanen en heeft er ook maar twee te bieden. De Gold Rush is echter spectaculair. Het speelt zich af in het 19-eeuwse Amerika toen er daar sprake was van de gold rush en mensen alles waagden voor het vinden van goud. Het treintje wordt eerst naar voren, vervolgens naar achteren, en dan weer naar voren gelanceerd voordat de rit begint. Met een maximale snelheid van 95 km/uur gaat deze achtbaan ontzettend hard. De bezoekers ervaren een dive loop en een sling loop. Ook de Fenix in Toverland bereikt de supersnelheid van 95 km/uur. Het bijzondere aan deze achtbaan is dat de karretjes als een soort vleugels naast de baan vliegen in plaats van op de rails. Dat maakt deze achtbaan dan ook een unieke ervaring.

Gold Rush – Slagharen

Fēnix – Toverland